Η εκδίκηση των τόνων

Το πολυτονικό σύστημα και τα αρχαία ελληνικά

Σε προηγούμενη άρθρο μας είχαμε αναφερθεί στην κίνηση πολιτών για την επαναφορά του πολυτονικού συστήματος της ελληνικής γλώσσας. Θα αναρωτιέται κανείς, μα καλά, πόσο ουτοπική και ανεδαφική μπορεί να είναι μια τέτοια αξίωση όπως αυτή της επαναφοράς του πολυτονικού συστήματος εν έτει 2020; Και η απάντηση στην απορία αυτή είναι επίσης σαφής. Εδώ πλέον χάνουμε εμείς και τα παιδιά μας επαφή με το μονοτονικό και την νεοελληνική κοινή γλώσσα και θα μιλάμε για πολυτονικό; Κι όμως, παρ΄ότι είναι αλήθεια ότι με μεθοδευμένες παρασκηνιακές κινήσεις το επίσημο εκπαιδευτικό σύστημα αφυδατώνει τον γλωσσικό πολιτισμό και κατά συνέπεια και τον ψυχικό πλούτο των παιδιών από το πεδίο των ευεργετικών συνεπειών της εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας, η επιμονή (έστω ορισμένων λίγων φωτισμένων) προς την κατεύθυνση της χρήσης του πολυτονικού συστήματος και της εκμάθησης των αρχαίων ελληνικών είναι σήμερα αναγκαία όσο ποτέ άλλοτε.

Το πολυτονικό σύστημα καταργήθηκε επισήμως τον Ιανουάριο του 1982. Σε αυτό το άρθρο περιγράφονται τα πρακτικά της Βουλής των Ελλήνων από το τότε ψήφισμα για την καθιέρωση του νέου νόμου. Έκτοτε πολλά έχουν γίνει και γίνονται με μοναδικό στόχο τον περαιτέρω εξοβελισμό της ελληνικής γλώσσας από τον κόσμο των παιδιών και των ενηλίκων. Αν δεν συμμορφωθούμε εγκαίρως και αν δεν αντιληφθούμε εγκαίρως την πολυδιάστατη λαίλαπα που έρχεται και τις αντικειμενικές δυσκολίες που μας περιμένουν ως λαό και ως άτομα, θα χρειαστεί να το πληρώσουμε στο τέλος ακριβά. Στοχεύουμε άραγε σε μια κοινωνία άνοων ατόμων στην οποία θα πρυτανεύει μια άνοη, άβουλη και ζωώδης ανθρώπινη φύση ή σε μια κοινωνία συνεργατικής μάθησης και πνευματικής προόδου; Η ερώτηση είναι ρητορική και μπορεί να προκαλέσει μόνο είτε γέλια είτε κλάματα.

Το βιβλίο με τίτλο “Η εκδίκηση των τόνων” αναφέρεται σε όλη την πορεία της σταδιακής αφαίρεσης των αρχαίων και του πολυτονικού συστήματος από το εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας καθώς και στις επιστημονικά επιβεβαιωμένες ευεργετικές ωφέλειες που προκύπτουν από την μεθοδική διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών και του πολυτονικού συστήματος στα σχολεία. Ακολουθεί το κείμενο της παρουσίασης του βιβλίου, όπως αυτό υπάρχει στο οπισθόφυλλο του βιβλίου.

Μετά τον αξιοθρήνητο καβγά στη Φιλοσοφική Αθηνών για το μονοτονικό κατά την Κατοχή (!), είχαμε την έκδοση δύο βιβλίων, τη “Δίκη των Τόνων” (1943) και την “Αντιδικία των Τόνων” (1944), από τις αντίστοιχες παρατάξεις. Με την παρούσα έρευνα, αισίως και “νομοτελειακώς”, φθάσαμε και στην “Εκδίκηση των Τόνων”, αφού μετά τη Δικτατορία που ανασκολόπησε την Καθαρεύουσα, εν συνεχεία και η Μεταπολίτευση ξεκατίνιασε και τη Δημοτική! Η ιδέα, ο σχεδιασμός και η διεξαγωγή της έρευνας, για τις συνέπειες της επιβολής του μονοτονικού, είναι προϊόν παρατηρήσεων και προβληματισμών που έγιναν σε χώρο όχι της εκπαίδευσης, αλλά της υγείας, όταν διαπιστώθηκε ότι, εκτός από τους φυγόπονους διορθωτές (“κάτω τα αιματοβαμμένα γραπτά”), τώρα έχουμε και πελατοθήρες θεραπευτές… καθώς και βεβαιωσιολόγους για μαθησιακές δυσκολίες, δυσλεξίες και “δυσλεξίες”. Η έρευνα αυτή είναι, δυστυχώς, η πρώτη και η μόνη η οποία έχει γίνει κατά τα 23 χρόνια που πέρασαν, από τη μεταμεσονύχτια συνεδρίαση της Βουλής των Ελλήνων, της 11ης Ιανουαρίου του 1982, όταν με μια άσχετη τροπολογία επεβλήθη η κατάργηση των τόνων και των πνευμάτων. Ο Εκπαιδευτικός-Ερευνητικός Τομέας του Ανοικτού Ψυχοθεραπευτικού Κέντρου διεξήγαγε, από το 1999 έως το 2002, την παρούσα έρευνα, σκοπός της οποίας ήταν να διερευνήσει την επίδραση που, ενδεχομένως, έχουν η εκμάθηση της ιστορικής ορθογραφίας και η αντίστοιχη της απλοποιημένης γραφής (μονοτονικό) στις ψυχοεκπαιδευτικές ικανότητες και λειτουργίες του ατόμου. Συμμετείχαν 21 ψυχολόγοι, 2 στατιστικολόγοι κι ένας ψυχίατρος. Τα ευρήματα οδηγούν στο συμπέρασμα ότι με την εκμάθηση των αρχαίων ελληνικών-ιστορικής ορθογραφίας ωριμάζουν ταχύτερα: οι οπτικές λειτουργίες, καθώς και οι γνωστικές, όπως η Αντίληψη και η Μνήμη. Δηλαδή διαπιστώθηκε θετική επίδραση στις οπτικοαντιληπτικές ικανότητες και λειτουργίες των παιδιών, από 6 έως 9 ετών, τις οποίες η εκμάθηση αυτή αναπτύσσει με επιταχυνόμενο ρυθμό. Και, όπως είναι γνωστό, η ωρίμανση των οπτικοαντιληπτικών και γνωστικών ικανοτήτων και λειτουργιών συνεπάγεται και περαιτέρω θετική σχολική επίδοση. Η εκμάθηση αυτή μπορεί να ενεργήσει προληπτικά στην εμφάνιση ορισμένων μαθησιακών δυσκολιών (δυσλεξίες κ.α.), αλλά και θεραπευτικά, όταν οι δυσκολίες αυτές έχουν ήδη εμφανισθεί.

Πηγές

https://www.politeianet.gr/books/9789604270835-tsegkos-k-ioannis-enallaktikes-ekdoseis-i-ekdikisi-ton-tonon-143786

Sidebar